Lipsa atribuțiilor de control scade eficiența auditorului social, ceea ce are efecte și asupra calitățiilor serviciilor în acest domeniu. Aceasta a fot una dintre opiniile exprimate de participanții la masa rotundă organizată de ASSOC la Baia Mare, în 17 ianuarie 2019, în cadrul proiectului “Inițiative în politici publice alternative pentru servicii sociale de impact”.

Reprezentanții ONG-urilor și instituțiilor publice prezenți la întâlnire au discutat deschis despre problemele existente în domeniul social, scopul comun fiind acela de a găsi soluții pentru îmbunătățirea calității serviciilor.

Unul dintre instrumentele aduse în discuție în acest context a fost auditul social, care poate să permită efectuarea unor comparaţii atât cu alte organizații, cât şi intern. Auditul social privește însă doar contractele de finanțare pentru furnizarea serviciilor sociale, cu furnizorii privați, adică organizații neguvernamentale care în acest moment reprezintă 49% din furnizorii acreditați. Participanții au arătat că există o serie de limitări, ceea ce face ca auditorul social să nu fie investit cu nicio putere de control sau sancționare.

Și alte aspecte în ce privește buna funcționare a organizațiilor care activează în domeniul social au fost indicate de către vorbitori, iar pornind de la problemele ridicate, coordonatorii proiectului au prezentat mecanismele pe care societatea civilă le are la îndemână pentru influențarea politicilor publice: publicații, întâlniri, conferințe, grupuri/coaliții ONG, acorduri de parteneriat cu instituțiile publice, întalniri directe cu reprezentanții instituțiilor publice/audiențe și audieri, audierile publice, forumurile deliberative și dezbaterile publice, evenimentele de consultare directă a cetățenilor.

Celor prezenți li s-au prezentat și instrumentele de monitorizare și evaluare a implementării unei politici publice (Policy Brief-uri, Policy Memo-uri, rapoarte de cercetare/evaluare, buletine de alertă timpurie), care să îi ajute în activitatea ulterioară.